Varför fick du 17 mejl av mig mellan 2 och 3 mars?

Scrolla längst ner för att läsa senaste nytt....

Efter den här mardrömsdagen så börjar en tvivla på om en har valt rätt leverantör... 🤔

Jag ÄLSKAR ❤ verkligen alla möjligheter jag har i ActiveCampaign.

Jag kan automatisera massor av tråkiga uppgifter UTAN att förlora den fina relationen med mina prenumeranter...

Jag kan se till att rätt person får rätt information anpassad för dem, jag kan skicka SMS 💬 och påminna mina kunder om våra gruppmöten.

Jag kan automatisera överraskningar 💌 till de som väljer att lämna uppgift om när de fyller år och mycket mycket annat.

ActiveCampaign är ett väldigt kompetent OCH komplext system. Så självklart kan det i en sån lösning hända oförutsedda saker.

SÅ på torsdag kväll 2 mars 2023 började mardrömmen.

Som äventyrade den fina relationen till mina värdefulla prenumeranter.

Jag  fick ett mejl jag känner igen kl 19:47... och tänker:

Hmm, konstigt... varför kommer det där... jobbar en stund till och ser mejl 2 med samma ämne och innehåll strax efter kl 20.  

Vad är det som händer?

Nu måste jag kolla i ActiveCampaign vad som sker...
 
Glad i hågen... nja glad är väl att överdriva.... går jag till fliken i Chrome där jag alltid har ActiveCampaign öppet.

Åh nej, jag måste logga in. 🙈  

Kommer ihåg att jag hade problem att logga in för några dagar sen på min MacBook Air och hoppas att det inte är fallet nu.    

MEN det är det. 😨

Tvåfaktorsautentisering är verkligen toppen, I LOVE IT 🧡

Men INTE när verifikationskoden  lyser med sin frånvaro.

Minns att en av mina kunder påtalat att hon heller inte fått sin verifikationskod på några dagar… glömmer det för en stund…  

Går till hjälpchatten på ActiveCampaign vid 21 och får prata med en bot… ja du vet hur kul det är…  

Jag fastnar i en evig loop med samma svar om och om igen… oavsett vad jag skriver.  

Ja boten skapar i alla fall en ticket…  det kan den få lite cred för.  
Ok, jag blir mer och mer trött, stressad och frustrerad… nu är klockan kanske 22.  Fortfarande inget svar från supporten.

 MEN till slut, kl 22:29, kommer ett svar på mejl.  Vilket är lite 🤔 konstigt då de påstår att verifikationskoden ska komma från just den mejladressen.  

Varför kommer inte koden då?   

Ja ja, strunt i det. Glad i hågen tänkte jag att nu är det bara en tidsfråga innan jag får access till mitt konto och kan leta rätt på OCH reda ut vad som hänt… 💃🏼

Väldigt naivt av mig…  

⬅ Svaret från supporten…

Jag gjorde mitt bästa att ange rätt kortuppgifter samtidigt som jag blev lite psykad av raden i mejlet som säger:

Gå in på vår supportsida och uppdatera ärendet…

Det kräver inloggning. 🤬  

JAAAAAA - det är det jag försöker... LOGGA IN alltså. För jag vet att det här kommer inte att sluta INNAN jag fått access och loggat in.

Får ett mejl till vid 22:30 ⬇  med nytt ärendenummer, boten har ”hjälpt mig” och skapat fler ärenden i den eviga loopen.  

Tack, men nej tack, att den gjort det får jag ändå ta på mig själv.  

Jag förstår att det blir så, men även jag som är rätt luttrad blir stressad såna här gånger när relationer står på spel…

Svarar även på det såklart…  Får ett mejl till av ännu en ny supportmedarbetare vid 22:32… 🙈

Här står jag bredvid gåvan... men så här glad var jag INTE...  i torsdags och fredags. Fortfarande ganska irriterad på ActiveCampaign som inte gett någon förklaring alls ännu.

Vill du ha gåvan så är det helt säkert att klicka på den länk i mejlet som gäller för dig och din situation.

Det här mejlet svarar jag INTE på utan jag skickar ett meddelande till Ed att jag har fått flera ärendenummer och vilka de är, vilket han kanske är medveten om då han redan har ansvar för 2 av mina 3 ärenden.

Och tänker att han kanske blir lite glad 😃 över att jag berättade det och agerar lite snabbare…  

Jag hade vid det här laget redan berättat om problemet att mina kunder (du) fått 4 likadana mejl och att jag därför hoppas att jag ska kunna logga in SNART för att se vad som hänt.  

Jag väntar… och väntar i vad som känns som en evighet. Och 23:42 kommer ett nytt mejl.

Jippi tänker jag, nu måste det vara löst…

Ja de har i alla fall läst hälften 🙄 av mitt svar… men här börjar jag bli riktigt frustrerad.

Nu frågar Ed samma sak igen... vill att  jag ska lämna samma uppgifter igen... inte mycket bättre än en bot. 🤖

Ganska snart, kl 23:51, kommer ett mejl till ➡

Ja det hade jag glömt av, att jag ändrade till PayPal i slutet av 2022 för att aldrig råka ut för att mitt konto skulle stanna till om jag missat att uppdatera kortuppgifterna.  

Så här börjar jag surna till… vad tusan. 🤬

Det kunde de väl meddelat mig redan för 90 minuter sen…

Så jag loggar in på PayPal, kollar upp och dokumenterar det som ActiveCampaign frågar efter och skickar iväg.

Börjar tvivla på att jag ska komma åt mejl och få slut på det här under kvällen... och tyvärr får jag rätt.

När klockan är 00:22 och det hunnit bli fredag så kommer nästa mejl:

Trots glapp i kommunikationen så svarar jag på det mejlet också… dock med en rad om att det här är den värsta kontakt med en supportavdelning jag haft på decennier.

Ja kanske det till och med är den värsta någonsin, men det skrev jag inte. 

Och då är jag ändå van att prata med supportavdelningar, både i nuvarande profession och i min senaste anställning (för 15 år sen) som IT-strateg.

Jag berättar för Ed att jag skickat ett mejl från den nya adressen jag angav då jag tänkte att de kanske väntar på svar från den för att se att den tillhörde mig…

Att det kanske var därför som jag inte hörde något...

Svaret kom, kl 02:51, när jag gett upp 😴 och gått och lagt mig…

Ja och efter det har jag inte hört något mer från Ed på supporten.

Däremot så hörde jag av mig till deras chatt igen vid 11-tiden fredag 3 mars efter att jag fått access till mitt konto med min gamla adress och bad dem att INTE ändra min mejladress. 

Och det mejlet fick jag aldrig svar på...  

Och det har sin förklaring. De öppnar inte förrän kl 16 svensk tid. Så min lärdom här är att det är bättre att arbeta med SaaS-företag i samma eller närliggande tidszon.

Nu hoppas jag att de INTE gör någon ändring UTAN att ha kontaktat mig först. 🙄  Klart de ändrade.... 🤯

Hur fick jag access då?

Jo när jag vaknade fredag morgon, lite sent.. så tog jag kontakt med Oderland, mitt webbhotell, för att säkerställa att det inte var något spamfilter som hindrade mejlet med verifikationskoden att komma fram.  

Exakt så var det tyvärr, men även här tog det ett tag för supporten att lösa problemet då de berättade att de haft problem med sin leverantör som skötte just den delen.

Men efter ca 20 minuter i telefon så fick jag ÄNTLIGEN möjlighet att logga in på mitt konto igen.

Nu gick det snabbt att hitta OCH lösa problemet.

Dessvärre hann det komma iväg ett sista mejl till alla er stackars prenumeranter strax efter 10 innan jag hade hittat felet och kunnat stoppa det.

Och det visade sig att det ändå var en typ av automatiserad kampanj inne på mitt konto som gjort det “fina” jobbet med att skicka 17 mejl till dig… men faktiskt inte för att jag bett den.  

Utan någonting är fortfarande galet (och skickat till supporten igen då… se till höger).

För den autorespondern var inställd på att skicka ett mejl till en NY prenumerant 3 dagar och 3 timmar efter att den personen har blivit prenumerant.

Och så har den fungerat alldeles ypperligt från september ända tills torsdag 2 mars kl 19:47. Och det är det som är så konstigt - min kvalificerade gissning är att ActiveCampaign gjort någon systemuppdatering som triggade detta att hända.

Så ja, fortsättning följer.... som du ser satt jag med supporten igen fredag kväll tills det var dags att sova...

Jag får nog säga att jag tycker synd om er som INTE har teknisk kunskap. Att behöva ha kontakt med supporten och INTE kunna argumentera det är inte lätt.

Jag får återkomma med mer information när jag fått veta varför det här ens kunde hända.

Ha det gott så länge!

Se del 2 i den här historien lite längre ner...

Patricia

PS. Förlorade ca 70 prenumeranter på detta. 😥 Men det råder jag inte över. Det trista är att några av dem varit på min lista i över 6 år. De har följt mig och inspirerats under många år. Flera av dem har varit kunder i olika kurser och program under åren. 

Nu kanske inte de inte längre vill öka försäljningen av sina onlinekurser och då är det självklart helt rätt beslut för dem. Det som oroar mig är att de tack vare ett fel hos ActiveCampaign har förlorat förtroendet för mig. Det känns inte rättvist.

PPS. Fick du fler än 17 mejl så ta en titt i mejlen längst ner till höger. Där står e-postadressen du angav när du blev prenumerant. Flera av de som hört av sig har varit prenumeranter med 3 olika mejladresser och har då blivit extra irriterade. 😅 Ett tips är att behålla den du faktiskt läser och avregistrera dig på de andra.

Här får du läsa fortsättningen och slutet på den här historien.

Ja nu har jag fått reda på vad som hände hos ActiveCampaign där i början av mars.

Jag har haft möte med deras högsta IT-chef och en av de som är ansvarig över supporten och de berättade att min och andras autoresponders och datuminställda kampanjer fick problem när de installerade en stor uppdatering kring hur deras segmentering fungerade.

De hade inte testat med automatiserade testfall den funktionalitet som egentligen är grunden i ActiveCampaign sen start - alltså schemalagda kampanjer och autoresponders. De tänkte att de inte skulle påverkas alls av ändringarna i segmenteringen.

Ja det kan låta förvånande men jag vet av erfarenhet att även de bästa IT-avdelningar gör misstag - sen hur de hanterade det har varit under all kritik tycker jag.

OM de hade reagerat direkt när jag hörde av mig torsdag kväll 2 mars och rapporterade problemet med mejlen som skickades ut hade de antagligen kunnat förutse fler problem.

Det visade sig att en timma och 4 minuter efter att de installerade uppdateringen så började min (och andras) autoresponders att få problem. Dock tog de själva inte det här på allvar förrän på måndagen 6 mars. De insåg inte vidden av sina problem förrän då.

Ja sånt här kan hända och det tråkiga är att det kommer att fortsätta hända så länge vi är människor som arbetar med system...

Ja nu är jag i alla fall rätt tjenis med ledningen på IT-sidan och på supporten på ActiveCampaign och har flera gånger fått kommentarer som denna ➡

Men jag tror inte att jag vill vara en del av deras support och företag ändå (även om det skulle vara i Costa Rica), jag vill fortsätta att jobba med dig! Hjälpa dig att attrahera RÄTT kunder på automatik så att du kan lägga mer tid på att vara i ditt zone of genius än på din marknadsföring.

Ha det gott!
Patricia

PS. Jag hittade också att det blev fler än 17 mejl från mig, det var mer 25-27 mejl beroende på hur många som kom i skräpposten.